Under sitt tredje år i gymnasiet så läser man en kurs som heter Gymnasiearbetet, där eleven själv väljer och startar ett projektarbete som har med sin linje och inriktning att göra. Mitt gymnasiearbete kommer att grunda sig på min volontärresa till Thailand.
 
 
Under mina två veckor (v.15-16) på plats kommer jag att agera lärarassistent i matte och engelska på ett barnhem i provinsen SingburiJag kommer även medverka i ett byggprojekt, då vi ska bygga upp ett nytt hus för barn som har blivit utsatta för illegal trafficking att bo i. Min uppgift i detta projekt kommer till stor del att handla om mina arkitekturkunskaper, som jag har lärt mig under min gymnasietid.
 
 
För ca ett år sen fick jag och några klasskompisar förfrågan
från en av våra lärare om vi var intresserade att åka på en volontärresa som gymnasiearbete. Reseentusiaster som vi är, svarade vi såklart JA. Det var då de startade ett sammarbete med bl.a. företaget volontärresor.se, som har flera projekt i olika delar av världen som man kan åka som volontär till, varav vi fick välja ett projekt som passade oss...
 
 
Först och främst måste man ju boka sin resa. Men för att kunna boka en resa måste man ha en god ekonomi då resan kostar lite pengar. Så under hela hösten har vi som ska resa suttit och skickat ut stipendie- och sponsringsansökan till olika stiftelser företag.
Jag har haft turen att motta stipenium från Stockholms stad stiftelse, samt bidrag från Svenska Kyrkan. Kommer även få lite sponsring från skolan. 
 
Säkerhet i första hand, eller vad är det man brukar säga. Såklart ska man alltid vara på den säkra sidan och vaccinera innan avgång sig så att man inte får någon sjukdom under eller efter resan. För en resa till Thailand centrala delar så har jag behövt ta spruta för bl.a. Hepatit A och B, Japansk encephalit och Tuberkulos. 
 

Det som ÄR mitt gymnasiearbete är mitt skriftliga arbete. Jag ska ta fram en frågeställning och skriva en utförlig uppsats kring den. I mitt fall kommer uppsatsen skildra arkitekturen och strukturen av byggnader i Sverige och i Thailand.
 
Detta betyder alltså att jag, innan resa, måste ta fram fakta och information om detta. Läsa på så att jag är förberedd och kunnig när jag väl är på plats.
 
Väl där måste jag observera, FOTA(!), intervjuva och det viktigaste– vara nyfiken.
 
När jag kommer hem är finns det bara en sak att göra- sätta ihop allt material till ett konstverk. Tyvärr kan man högst få ett E (Godkänt), men det ska jag uppnå och även se till att jag kanske får ett litet symboliskt plus på kanten. Sen kommer även min skola(DCC), någon gång under maj månad, bjuda in till ett vernisage där vi volontärarbetare kommer presentera våra äventyr i bilder och videos.
 
 
Trackback